|
- Ovládání -
- Tipy pro Deathmatch
-
šude
se to tipy a triky k DOOMu na Internetu jenom hemži a tak ani já nezůstanu
pozadu, a taky nějaké ty rady jak se naučit dobře hrát DOOMa vám poradím.
Některé už asi znáte, ale opakování je šroubek moudrosti. Některé praktiky
pak můžete vcelku úspěšně provozovat i na dalších hrách podobného typu
vzpomenu alespoň Quake.
Ovládání
Tak začnem třeba ovládáním. Hrajete-li jen na klávesnici rychle
na ní zapomeňte a připojte do hry i myš. Znám sice i pár lidí, kteří
jsou dobří na samotné klávesnici (tímto bych chtěl pozdravit ORKa), ale
když se už naučíte s myší tak vám obrátky o 180 a jiné stupně půjdou jedna
radost a nikdy byste na klávesnici nedokázali něco podobného co se rychlosi
týče.
Takže jak už jsem říkal nastavte si ovládání klávesnice+myš
uložte provedené změny a manuálně nastavte v souboru default.cfg
(pozor!! needitovat v T602 apod. přidají si totiž halvičku) na první řadce
'mouse_sensitivity' na jinou hodnotu než je původních 8, tuto
hodnotu volte podle typu myši a ovládače. Zkuste tak asi 40, tuto hodnotu
si pak ještě upravíte podle potřeby jestli je to pro vás moc málo nebo
naopak málo. Nejlepší je si tuto citlivost nastavit
tak aby jste při hře pak myš nemuseli nadzdvihávat nebo několikrát šoupnout
abyste se vůbec otočily apod. Pozor však při spouštění menu Options ve hře, hra při nastavené
citlivosti větší než je 8 padá. Tuto citlivost si lze taky nastavit pomocí
speciálních ovládačů pro myš nejpoužívanější je asi mouspeed.zip
(1,8 kB), kde si nastavíte citlivost s mnoha kritériemi.
Pokud jde o jednotlivá tlačítka tak na levé si nastavte střelbu
(pro leváky naopak) a ty ostatní podle vlastích potřeb. Tak už se pomalu
dostáváme k samotnému ovládání. Je několik typů vesměs jsou odvozoné od
geniálního ovládání ze hry Terminator: Future Shock. Co se mně nejvíce
osvědčilo je:
[W] - pohyb dopředu (forward)
[S] - pohyb dozadu (backward)
[A] - úkroky doleva (Strafe left)
[D] - úkroky doprava (Strafe right)
[SPACE] - otevírání dveří, tlačítka, apod.
ostatní dva směry otáčení doleva/doprava se provádějí myší. Ti bystřejší
si všimli, že jsem nenastavil klávesu pro běhání, spávně. Né, že bych se
ploužil po chodbách Map01 nějak pomalu to ne, jenom jsem si nastavil automatické
běháni. Teď asi mnozí z vás neví o co jde. Když totiž budete znovu editovat
default.cfg na řádku 'joyb_speed' hodnotu přepíšete na číslo 31
budete automaticky běhat aniž byste cokoliv drželi!!! Pokud se jedná o
to ovládaní, které jsem vám tu popsal je vhodné zejména, že jsou rychle
přístupné klávesy ke zbraním 1-8 na single playeru bude vhodně blízko i
[TAB] pro mapu.
Jak jsem na začátku nastínil je vhodné toto ovládání třeba
pro Quake, kde se vertikální pohyb myši využije pro pohled nahoru/dolů.
Na klávesy Q, E, apod. si pak můžete nastavit skok, rocketjump, aj.
Tipy pro
Deathmatch
Na řadě jsou teď všeobecné tipy:
- Pravidlo první znamená nestát, nebo jen chodit, musíte BĚHAT!! Kdo
se neběhá je mtrvý. Využívej výhod úkroků, když jdeš přes nějakou velkou
místnost k tvojemu cílu nechoď přímo jsi pak lehkým cílem, kličkuj!
- Neustále měj přehled co se kolem tebe děje, kde je kdo, kdo s kým,
a hlavně nepropadej naději ;u)
- Poslouchej zvuk, který vydává nepřítel ať už je to zvuk sebrání
zbraně, pádu, otevření dveří, atd., podle tohoto zvuku můžeš zjistit kde
se nalézá. Tak například Map01 hraješ se svým kámošem ty ho zabiješ on
se objeví a ozve se třikrát zvuk sebrání zbraně z toho plyne, že se objevil
na balkóně s motorovou pilou, kde jsou spolu s ní ještě BFG, brokovnice
a raketomet. takových příkladů je více. Ozve-li se sundání výtahu (opět
Map01) tak je jasné, že jde pro plasmu na kterou skočí z výtahu. Ale pozor.
Nenech se nalákat do pasti možná právě s tím počítá, že jsi slyšel zvuk
otevírání dveří a přitom na tebe čeká někde za rohem. O této fintě dále.
- Další využití zvuku je pomocí sluchátek kde přesně uslyšíš z jaké
straný zvuk přichází. Někdy je dokonce lepší oželit atmosférickou hudbu a ztlumit
ji nebo vypnout.
- Ze dvou předcházejících pravidel lze také odvodit další a to je
zbytečně se neprozrazovat. Nelozit na výtah pro sebrání plasmy když jde
vzít ze země bez skoku. Když je to nutné a chceš třeba vzít ty tři (čtyři)
zbraně na balkóně s motorovkou tak se také může stát, že protivník tě uslyší
a už je na cestě k tobě, takže buď pozorný.
- Zvuků lze ale také zneužít k oklamání nepřítele. Příkladem budíš
Map01 (pro změnu). Sundej výtah a jdi od něj, jestli soupeř není hluchý
(nebo nemá zvukovku) a má trochu IQ dojde mu, že se asi pokoušíš dostat
přes výtah pro plasmu a on půjde slepě k němu, uvidí sundaný výtah a už
se nebude rozhlížet, zaměří se na sundaný výtah, mezitím máš čas ho
dostat do zad. Já vím není to gentlemanské ale co v DOOMu je. Této fiše
nelze využívat do nekonečna soupeř není stroj ale člověk a ten se z chyb
učí. To samé lze použít u dveří vedoucí k Exitu, ke kterým se občas chodí
pro lékárny. Otevřít a schovat se někam za roh a soupeř tam napochoduje
stím že se uvnitř uzdravuješ, ale ono ne vy si mu za zády startujete motorovku.
- Další pravidlo, které se mi velmi osvědčilo je "přečíst"
si soupeře. Na dobře přečteném soupeři lze pak odhadnout jak se zachová
při osuboji jeho taktiky, kama chodí, pro jaké zbraně, atd. Lze také přibližně
odhadnou i jakou dobu mu bude trvat než se vrátí z místnosti s BFG (Map01),
tím pádem lze i dobře načasovat raketu proti němu poslanou a mezitím se
schovat za nějaký ten roh, kdyby sebou při umírání cukal. Ale i při pronásledování
není tato zkušenost k zahození, budete vědět jestli se daný soupeř otočí
a bude střílet, kam zahne, kam se schová apod. Ono se ale také líp míří
když víš kam asi soupeř uhne.
- Výtah v Map01 lze také využít k zablokování nepřítele a tím pádem
i ke znemožnění doskoku pro zbraň. To když právě uslyšíš sjíždění výtahu
už už tam běžíš tak aby tě neviděl až vyjede nahoru tak se k výtahu připliž
a dej si místo raketometu třeba brokovnici nebo pilu. Soupeř se bude
snažit doskočit pro zbraň ale nějak mu to nepujde (záleží na tom jestli
dobře stojíš), než se zbrchá a zjistí o co jde tak už znovu mačká tlačítko
pro znovuobjevení. Hráč vás totiž nemůže přeskočit, hra totiž nepodporuje
dva hráče nad sebou.
- K získání fragů podlým způsobem lze také využít toho že jsou jen
čtyři startovací pozice. Takže stačí po zabití soupeře zaběhnout na dlouhou
chodbu s kamrlíkem s raketometem a na druhém konci s kulometem. Hráč se
může objevit jen v chodbě vedoucí k plasmě, místností s plasmou dále pak
v chodbě u kulometu a na balkóně s motorovkou. Takže lze pak vylučovací
metodou zjistit kde se soupeř objevil. Jedním pohledem směřujícím do chodby
vedoucí k místnosti s plazmou zjistíte zda se náhodou soupeř neobjevil
zde. Máte po jeho objevení chvilku než zmizí zelená "aura". Na
to už příjdete sami. Ale upozorňuji na to, že při této taktice byste mohli
přijít k úrazu a to nemyslím v DOOMu ale mimo obrazovku od oného soupeře
pokud se jedná o lokální síť, protože nic víc tak nenaštve jako když se
objevíte a než zmizí zelené světílko (objevení) prolíná se z červeným světlem
(zranění; smrt). A to už je pěkně napřeshubu, když to tak uděláte několikrát
(tímto bych chtěl pozdravit ORKa).
- Nezpoměň na velmi romantické "vykostění"!? Vykostění
je název pro zabití soupeře teleportem. Když totiž soupeř vleze do teleportu
a ty rychle za ním, teleportuješ se do něj a to pro něj znamená jisto
jistou smrt ať má jakékoliv brnění a zdraví, dokonce mu nepomůže ani
nesmrtelnost. To potěší dvojnásob.
- Tak jsme u závěru rychlo kurzu Multiplayeru v DOOMu. A na závěr
jsem si připravil dvě lahůdky pro labužníky zběhlé v DOOMu. Tyto poslední
dvě věci ti urychlí běhání a to někdy i o 300%!!! První způsob běhání tzv."běh
úkrokem" je běhání šikmo pod úhlem 45 stupňů to oplývá držet směr
dopředu (dozadu) a jeden ze směrů pro úkrok (doprava, doleva). Mnozí nevěřící
asi neznají součet dvou vektoru na sebe kolmých. Těmito vektory nejsou
nic jiného než směr dopředu (dozadu) a ten druhý úkrok. Zvýšení rychlosti
v tomto případě je až o 45-50% normální rychlosti pohybu dopředu
spolu s klávesou běhání! Ale je zapotřebí taky trochu zručnosti nic nejde
samo. K těmto dvěma klávesám je třeba ještě držet směr a to chce už nějaký
ten cvik.
- A konečne ten druhý je ale dost omezený a lze jej používat jen za
určitých podmínek. A je to využití jedné z chyb v DOOMu. Totiž když bežíte
předchozím způsobem (běh úkrokem) kolem rovné zdi jdoucí z jihu přímo na
sever (sever je nahoře mapy) vyvinete rychlost až o 300% VYŠŠÍ než je běh
úkrokem!!! Tento způsob běhání v levelu Map01 moc neuživíte protože se zde
nevyskytuje moc takových stěn, i když jsou tu, ale než se rozjedete tak
už je konec chodby, lze to použít při pronásledování soupeře chodbou směrem
od plasmy, když se vám to povede docela se mu přiblížíte. S výhodou lze
této chyby použít v další často hrané mapy a to Map07.
Při běhání úkrokem při zdi můžete někoho doběhnout, nečekaně překvapit,
přepadnout ze zálohy, někomu útect, můžete dokonce předběhnout svoji raketu!!!
Ale pozor, opět opakuji,že se to vztahuje jen na zdi vedoucí z jihu na
sever a musíte být ke zdi natočeni asi pod 30-45 stupnů.
|
|